DISTRIBUIE PE

Motorul care conduce potentialul uman

Motorul care conduce potentialul uman

Citește în continuare

Citește în continuare

Carmen Oprea – Stimate domnule Thierry Blain, de mai bine de 2 ani, gestionați funcțiile corporative suport ale SG EBS, de la control intern, L2C, comunicare și CSR la financiar-contabilitate, juridic, achiziții, real estate și SSM. Având în vedere creșterea cu peste 1.000 de angajați a companiei, rolul este fundamental pentru asigurarea unui mediu de afaceri sănătos și stabil. Care a fost strategia aplicată în această etapă de dezvoltare?

Thierry Blain – Gândindu-mă la experiența coordonării funcțiilor suport din cadrul companiei în această perioadă, pot spune că a fost o provocare pentru mine să mă alătur SG EBS și să-i descopăr colectivul, având în vedere că nu veneam cu un backround din domeniul bancar. Principalul meu obiectiv a fost influențarea și schimbarea pozitivă a afacerii, prin implementarea și modernizarea sistemelor informaționale care să sprijine automatizarea, simplificarea sarcinilor multiple și a proceselor existente, îmbunătățind în același timp capacitatea companiei de a se conforma cerințelor clienților interni și legislației locale. Rolul central al funcțiilor suport este într-adevăr asigurarea unui mediu stabil pentru dezvoltarea companiei. Dacă îmi amintesc cu exactitate, eram 860 de angajați când m-am alăturat SG EBS și am încheiat anul 2019 cu peste 2.500 de angajați, așa că am triplat dimensiunea echipelor și cred că departamentele suport și-au demonstrat capacitatea de a evolua și de a acoperi toate nevoile de afaceri ale colegilor din diviziile operaționale. Acesta este scopul unui efort colectiv – niciun departament nu ar fi putut ajunge la rezultatele actuale fără suportul tuturor celorlalte.

 

 

Carmen Oprea – Sunteți un executiv francez care a avut diferite roluri regionale, atât în România, cât și în Franța, schimbând frecvent locația între cele 2 țări și lucrând cu echipe franceze, românești sau mixte. Cum ați descrie atributele comune ale celor două culturi și cum v-a influențat această experiență stilul de conducere?

Thierry Blain – Cele două națiuni, franceză și română au legături comune, relații istorice puternice și asemănări culturale importante, astfel încât adaptabilitatea unui francez care lucrează în România sau viceversa, a unui român care lucrează în Franța ar putea susține cu adevărat orice afacere din orice domeniu de activitate. Am descoperit că poporul român este ceva mai optimist și mai dornic să accepte schimbări, în comparație cu conaționalii mei care sunt mai conservatori, însă mai atenți la asumarea de riscuri. Întreaga mea experiența profesională mă ajută în rolul curent să generez schimbări care să aducă valoare în organizație, combinând elementele specifice celor două culturi în beneficiul echipelor.

 

Carmen Oprea – Vedeți România ca pe un mediu de afaceri propice?

Thierry Blain – Cu siguranță. Centrele de servicii partajate traversează o etapă de transformare profundă a tehnologiilor, sistemelor informaționale, fără să menționăm domeniul de automatizare a datelor care se află chiar la începutul călătoriei. Este un avantaj competitiv foarte puternic să fim poziționați în România, unde putem găsi oameni cu un nivel înalt de educație, deschiși să îmbrățișeze schimbările care urmează în industrie.

 

Carmen Oprea – Revenind la SG EBS și la echipele mixte româno-franceze pe care le regăsim în organizație, cum credeți că își pune amprenta această diversitate asupra mediului de lucru și interacțiunilor umane?

Thierry Blain – Colaborarea și dialogul sunt fundamentul interacțiunii dintre echipe și cele două elemente au evoluat clar de-a lungul anilor. Chiar dacă mediul nostru de afaceri este foarte solicitant și se schimbă rapid, pot simți angajamentul echipelor, atât în funcțiile suport, cât și în diviziile de operațiuni, iar acesta este un sentiment extraordinar. Mixul de echipe, diversitatea, vârsta medie de 31 de ani, sunt factori care susțin și animă implicarea angajaților pentru atingerea obiectivelor strategice ale companiei.

 

Carmen Oprea – Numărul colegilor francezi a crescut de-a lungul anilor, atât în rolurile manageriale, cât și în cele non-manageriale.

Thierry Blain – Da, într-adevăr, diversificarea echipelor este parte din strategia SG EBS și, în plus, am început să recrutăm și colegi din afara UE. Această nouă abordare are un impact pozitiv pentru mixul de culturi din cadrul organizației și se aliniază misiunii Grupului. Societe Generale este o companie globală, cu peste 40 de naționalități în cadrul echipelor sale. Diversificarea este un factor cheie dacă dorim să fim un jucător global. Prezența activităților Grupului în alte zone geografice decât Franța este un element important pentru viitor. Dacă dorim să activăm în sistemele bancare din țări noi, cu misiunea de a sprijini economiile și societățile emergente, trebuie să abordăm într-o manieră proaspătă și diferită afacerile. Suntem datori să recrutăm mai mulți oameni din diverse culturi, deoarece diversitatea echipelor aduce valoare în modul în care abordăm, tratăm și rezolvăm provocările operaționale, deci este spre bine tuturor părților implicate.

 

Carmen Oprea – Astfel de echipe au perspective diferite de a aborda o provocare de afaceri?

Thierry Blain – Da, oamenii din întreaga lume gândesc diferit și au abordări culturale variate pentru provocările cotidiene. Am experimentat acest aspect în 2012, când am făcut un executive MBA la ESCP Europe timp de 2 ani. În fiecare grupă, eram 80 de persoane cu peste 30 de naționalități. În timpul lucrărilor de grup, amestecul de profile și origini ale coechipierilor a adus plus valoare în rezolvarea problemelor. Cu siguranță, acest lucru se aplică și în cazul echipelor din cadrul companiilor.

 

Carmen Oprea – Organizațiile, în special cele mari, își reunesc echipele în jurul unor valori de bază specifice. Care sunt cele mai importante valori pentru dumneavoastră și echipele pe care le conduceți?

Thierry Blain – Valorile SG EBS sunt reprezentate de încredere, spirit de echipă, angajament, inovație, iar obiectivul nostru este de a aduce organizația la maximul său de potențial și de a îmbrățișa schimbările tehnologice viitoare, dovedind în același timp etică în afaceri. Pentru funcțiile suport, etica în afaceri este un pilon puternic. Avem oameni pasionați de transformarea proceselor, fiind în acelați timp extrem de responsabili și de încredere, astfel încât orice schimbare pe care o implementatăm păstrează un standard înalt de conformitate. O valoare importantă este capacitatea de a ne dedica respectării normelor interne, având în același timp un angajament puternic pentru inovație și transformare. O persoană poate fi inovatoare, poate îmbrățișa schimbarea în tot ceea ce face, concomitent cu implicarea în activitățile de reglementare și gestionare a riscurilor. Aceste atribute pot fi combinate eficient, nu sunt contradictorii, deși poate părea, și din acest motiv valoarea de bază a funcțiilor suport este etica în afaceri. Ele sunt cele care creează cadrul normativ pentru companie și este important să poată ajuta organizația în creștere, pentru ca aceasta să se concentreze pe furnizarea de servicii excelente.

 

Carmen Oprea – În cadrul mediului de afaceri actual, foarte dinamic și volatil, companiile lider de piață, combină strategiile solide cu agilitatea și flexibilitatea. Pe de altă parte, comportamentul oamenilor are o anumită imunitate la schimbare. Cum păstrați echilibrul între aceste nevoi în organizație?

Thierry Blain – Misiunea noastră principală este de a sprijini Grupul bancar Societe Generale care și-a stabilit obiective strategice clare pentru a-și consolida poziția pe piețele tradiționale, precum cele europene, dar și pentru a îmbrățișa globalizarea economiei, concentrându-se pe zone noi. Pe continentul african, de exemplu, Societe Generale a investit capital pentru a deveni un jucător important. Rolul nostru este de a susține această transformare; ca centru de servicii partajate avem vizibilitate și contribuim la implementarea strategiei viitoare a băncii. Această dezvoltare nu este perturbatoare sau agresivă, este o transformare bine planificată, organizată strategic și aduce accentul pe oamenii noștri. SG EBS este clar o parte a acestei călătorii de creștere.

 

Carmen Oprea – Automatizarea în industriile de outsourcing a cunoscut creșteri semnificative în ultimii ani, servind la îmbunătățirea calității serviciilor și la utilizarea eficientă a resurselor. Pe parcursul carierei, ați condus mai multe proiecte de automatizare a fluxurilor de lucru, digitalizare și transformare a proceselor. Care este impactul acestora asupra organizațiilor și cum influențează relațiile umane?

Thierry Blain – Implementarea de soluții precum AI sau RPA, în cadrul diviziilor care au în obiectiv schimbările tehnologice, în special pentru activitățile repetitive sau de volum mare, minimizează riscurile operaționale datorită reducerii operațiilor manuale și asigură capacitatea organizației de a dezvolta activități noi. În ceea ce privește impactul asupra angajaților, principalul avantaj pe care implementarea AI și RPA îl aduce este faptul că le lasă timp să se concentreze pe sarcini cu valoare adăugată mai mare – să-și pregătească mai bine perfecționarea, instruirea, dezvoltarea și evoluția continuă. Ar trebui să privim AI și RPA ca mijloace prin care omenirea produce servicii și produse superioare. Robotica a fost implementată pentru prima dată la începutul anilor ‘90 în sectorul industrial – s-au fabricat calculatoare cu capacități mari de calcul și, chiar dacă la început unii oameni spuneau că ele vor înlocui forța de muncă umană, 40 de ani mai târziu, putem vedea că nu este deloc cazul. Omenirea a reușit să gestioneze sarcini mai importante, activități cu valoare adăugată mai mare, să producă articole de o calitate mai bună și mai sigure ca niciodată. Cred că este exact situația de astăzi – aducem noi tehnologii care vor oferi șansa oamenilor să îndeplinească roluri mai interesante. Prin urmare, ar trebui să îmbrățișăm această evoluție a tehnologiilor, deoarece va crea o nouă nișă de servicii, în special în sectorul nostru de activitate.

 

Carmen Oprea – Industria de sercivii externalizate din România a crescut și încă se așteaptă să crească în ritm rapid în viitorul apropiat, în timp ce experții estimează că forța de muncă se va dubla în acest sector până în 2025. În acest context, cum vedeți viitorul pieței de outsourcing din România și dezvoltarea SG EBS?

Thierry Blain – În opinia mea, România va continua să își păstreze poziția puternică în Europa ca sursă de servicii pentru diverse economii și activități. Românii păstrează un nivel foarte ridicat de educație, o capacitate neobișnuită de a vorbi limbi străine – am lucrat în diferite țări precum Rusia, Ucraina, Republica Verifică, Polonia, Italia și nu am văzut niciodată un bazin de talente cu astfel de aptitudini de a vorbi una sau mai multe limbi străine. Această caracteristică este specifică românilor și reprezintă un capital puternic pentru a atrage în continuare dezvoltarea de servicii pentru regiunile europene și mediteraneene. România are un factor cheie de succes prin care își poate susține amprenta deschisă serviciilor globale și regionale. Într-un mod similar, SG EBS va avea capacitatea de a integra noi servicii și își va extinde amprenta in cadrul Grupului.

 

Carmen Oprea – Credeți că imaginea țării noastre s-a îmbunătățit de-a lungul anilor pentru potențiali clienți externi? Sunt mai deschiși să aducă sau să facă afaceri aici?

Thierry Blain – Depinde de ciclurile economice care, desigur, au impact asupra capacității companiilor de a investi și de a desfășura activități noi. Cert este că România continuă să atragă investitori străini și o mulțime de jucători noi au intrat pe piață în ultimii ani, nu numai în industria BPO, dar și în alte sectoare. Da, cred că România are o imagine pozitivă în mediul de afaceri global. În general, odată ce un grup multinațional investește în România, acesta rămâne în România.

 

Carmen Oprea – Întrebarea finală pentru toate interviurile din această serie este cea legată de dezvoltarea potențialului uman, un element cheie pentru afaceri pe care toți liderii îl iau în considerare în zilele noastre. Din punctul dvs. de vedere, care este motorul care conduce potențialul uman?

Thierry Blain – În opinia mea, potențialul uman este determinat de motivație. Motivația este elementul cheie din spatele acțiunilor, dorințelor sau obiectivelor umane și provine din sentimentul de apartenență și de încredere că există un viitor mai luminos pentru fiecare în parte. Stăpânirea motivației printr-o practică susținută și productivă este vitală pentru realizări importante în afaceri. Este un element de bază, motorul fundamental care conduce oamenii. Oamenii sunt motivați dacă pot simți angajamentul companiei de a le oferi toate mijloacele de a se dezvolta și de a evolua. Companiile sunt formate din oameni, prin urmare, managementul de vârf trebuie să aibă o abordare coerentă a afacerilor din punct de vedere strategic, dar și să se concentreze asupra oamenilor, deoarece aceștia reprezintă o resursă vitală pentru evoluția pozitivă pe termen lung.

 

Interviu de Carmen Oprea | ICF ACC (Associate Certified Coach)

ALTE EVENIMENTE CARE TE-AR PUTEA INTERESA