DISTRIBUIE PE

Ghidul Solicitantului

Ghidul Solicitantului

Citește în continuare

Citește în continuare

We Care Together

Program pentru ONG-uri susținut de Societe Generale Global Solution Centre

UPDATE: Am analizat toate proiectele uimitoare pe care le-am primit pentru finantare, iar juriul nostru a ales castigatorul: Campus Verde – Spatiu de Co-creare, Convivialitate si Inovatie Comunitara pentru Rezilienta Climatica al Asociatiei Climato Sfera.

Cuprins

  • Informații generale despre program
  • Obiectivul programului
  • Principiile programului
  • Bugetul programului
  • Criterii de eligibilitate
  • Calendarul programului
  • Procesul de depunere
  • Selecția proiectelor
  • Condiții de finanțare
  • Promovarea proiectelor și comunicarea către public

Anexe

  • Cererea de finanțare
  • Bugetul proiectului

Informații generale despre program

Programul We Care Together susținut de Societe Generale Global Solution Centre este un program ce vizează susținerea proiectelor dezvoltate de către organizații neguvernamentale din România.

Obiectivul programului

„One Planet, One Home”(„O Planeta, O Casă”) este obiectivul general al ediției din acest an al programului de finanțare „We Care Together” și se traduce prin susținerea de proiecte în România care au ca obiectiv protejarea mediului înconjurător, a resurselor naturale și asigurarea unui viitor și a unei dezvoltări sustenabile.

Pentru a contribui la acest obiectiv, vom sprijini cel putin o initiativa/proiect cu impact pozitiv în domeniile:

  1. Medii urbane prietenoase cu omul și natura

Context general:

  • Orasele contribuie cu peste 70% la emisiile globale de CO2, și în plus, tot la nivel global, aproape 70% din populația globală va trăi in medii urbane până în 2050.
  • Articolul 35 din Constituția României recunoaște dreptul la mediul sănătos.
  • Orașul București, spre exemplu, are însă o suprafață de 7 metri pătrați de spațiu verde pentru fiecare locuitor, fapt ce îl poziționează mult sub limita legală națională de mediu privind asigurarea unui spațiu verde de minimum 26 metri pătrați pe cap de locuitor (spre deosebire de Stockholm, un exemplu de urmat, care are o suprafață de spații verzi de 41 metri pătrați).
  • Important de menționat este si speranța de viața pentru oamenii care trăiesc în București, aceasta este cu 4 ani mai mica decât în restul țării.

Proiecte:

Se încurajează participarea cu proiecte care să contribuie la ameliorarea situației actuale, printr-o bună colaborare a ONG-ului cu autoritățile locale. Spre exemplu concepte ca „Green Cities”, sau „Nature-positive Cities”, „Sponge Cities” sau „Climate-smart Cities” sunt așteptate ca bază si punct de pornire pentru abordările proiectelor ce vor fi depuse pentru acest domeniu de acțiune prezentei ediții a programului de finanțare. Toate pun accent pe dezvoltarea urbană în strânsă legătură cu omul și natura, și în special cu amenajarea de spații verzi care să contribuie si la ameliorarea fenomenelor meteo extreme.

 

  1. Restaurarea și Protejarea Zonelor Naturale de Interes Public

Context general:

  • România este cea mai bogată țară la nivel European din perspectiva biodiversității.
  • Au fost identificate 3 700 de specii de plante și aproape 33 800 de specii de animale, cifre remarcabile dar care sunt supuse presiunilor dezvoltării, poluării și schimbărilor climatice.
  • Un exemplu de specie extraordinară din România, peștele „Asprete” este cel mai rar pește din Europa. Trăieste de peste 65 de milioane de ani însă, în ultimii 50 de ani, activitatea umană a pus presiune pe ecosistemul acestuia. Asprete trăiește în râurile Vaslan, Doamnei și Arges, și are nevoie de protecție imediată, știind că ecosistemele de apă dulce sunt cele mai vulnerabile.

Proiecte:

Se încurajează participarea cu proiecte pentru restaurarea ecologică activă, în zone unde ecosistemele au suferit dezechilibre. În plus, restabilirea rolului ecologic al speciilor sălbatice, interacțiunile acestora și auto-reglarea ecosistemului, în colaborare cu autoritățile locale este o prioritate în acest program.

 

  1. Agricultura Sustenabilă – integrarea principilor din sistemele naturale în agricultură

Context general:

  • La nivel global, un sfert din totalul de emisii de gaze cu efect de seră provine din agricultură.
  • În România, cele mai poluante activități sunt cele cu ardere de combustibili: transporturile și sectorul energetic. Agricultura urmează în lista de activități poluante cu 1 tonă emisă per capita, iar procesele industriale sunt la 0,7 tone per capita.
  • Agricultura contribuie cu 5% la Produsul Național Brut și este așteptat ca în 2024 România să se poziționeze a 4-a țară producătoare de cereale din UE, după Franța, Germania și Polonia.
  • O fermă care protejează mediul este aceea care reduce pesticidele chimice folosite, reduce emisiile de gaze cu efect de seră (echivalent calculat în CO2) sau sechestrează carbonul, dar care consideră și sursele de apă prin utilizarea durabilă a irigațiilor, protejează solul și biodiversitatea. Se recomandă o prelucrare limitată a solului prin arat, chiar evitarea acestuia deoarece usucă pământul, având un impact negativ asupra microorganismelor care il mențin sănătos. Există și alte soluții precum acoperirea solului, rotația culturilor în acord cu principiul ecologic și favorizarea biodiversității din zona.

Proiecte:

Se încurajează participarea cu proiecte care să susțină educatia pentru, si sa acompanieze transparent fermierii si fermele din România pentru a se adapta în fața schimbărilor climatice și pentru a se alinia principiilor de dezvoltare durabilă. Concret, fermele ar trebuie să facă tranziția de la o activitate poluantă, la unele care absorb și fixează CO2 în sol, devenind astfel o soluție „Nature-Based”.

Pentru toate aceste trei domenii principale de acțiune pentru care pot fi depuse proiecte în prezenta ediție a programului de  finanțare „We Care Together”, menționăm că plantarea de copaci nu este un obiectiv direct sau o activitate principală în proiectele propuse. Aceasta poate fi, însă, una secundară. Compania noastră derulează de o perioadă mai lungă astfel de programe cu ONG-uri agreate.

 

Principiile programului

Programul și proiectele sprijinite în cadrul acestuia vor respecta și promova în toate etapele de implementare următoarele principii transversale: buna guvernare, dezvoltarea durabilă, egalitatea de gen. Acestea sunt relevante atât din punctul de vedere al implementării activităților proiectului cât şi din perspectiva managementului general al organizaţiei şi, dacă este cazul, al partenerilor.

 

Buna guvernare este caracterizată prin:

  • Guvernanta Participativa participarea tuturor părților interesate relevante, entitati si la nivel individual – indiferent de mediul de proveniență, vârstă, credință, orientări și valori sociale, dizabilitate sau alte elemente distincte, care ne îmbogățesc diversitatea individuală – în vederea unei bune colaborări, cel puțin pe perioada proiectului.
  • Responsabilitate – responsabilitate față de cei care vor fi afectați de deciziile sau acțiunile respective;
  • Transparență – deciziile și aplicarea acestora sunt realizate cu respectarea normelor și regulamentelor; informațiile sunt liber disponibile și direct accesibile;
  • Receptivitate – partile implicate și procesele acestora deservesc toți factorii de interes într-un cadru de timp rezonabil;
  • Eficacitate și eficiență – partile implicate și procesele acestora produc rezultate care satisfac nevoile societății în timp ce asigură cea mai bună utilizare a resurselor puse la dispoziția lor;
  • Respectarea legislației în vigoare – un cadru juridic echitabil care este pus în aplicare în mod imparțial, respectând drepturile omului și lupta impotriva corupției.

 

Dezvoltarea durabilă implică atât protecţia mediului cât şi sustenabilitatea socială şi economică.

Dezvoltarea durabilă este un concept integrat care:

  • are ca scop îmbunătățirea calității vieții generațiilor actuale și viitoare, în timp ce protejează capacitatea Pământului de a susține viața în toată diversitatea ei;
  • se bazează pe democrație, respectarea legii și a drepturilor fundamentale inclusiv a libertății, egalității de șanse și diversității culturale;
  • promovează nivele ridicate de ocupare într-o economie bazată pe educație, inovare, coeziune socială și teritorială și pe protejarea sănătății umane și a mediului.

Dezvoltarea durabilă urmăreşte inclusiv aspecte precum: creşterea capitalului social şi încurajarea antreprenoriatului, creşterea resurselor societăţii civile şi utilizarea rezonabilă a acestora, evaluarea continuă a rezultatelor şi a impactului proceselor şi proiectelor.

 

Egalitatea de gen implică lipsa discriminării pe bază de gen în accesul la resurse, activități și beneficii, oferind, atât bărbaților cât și femeilor, drepturi și oportunități egale în toate domeniile sociale și economice, în vederea unei dezvoltări durabile. Acest principiu se aplică la orice elemente de diversitate, cu intentia de a comunica si colabora optim pentru a dezvolta si finaliza impreuna proiectul.

 

Bugetul programului

Bugetul Programului pentru anul 2024 este de 95.000 euro, si va fi alocat unui singur proiect câștigător.

In cazul in care nu se intrunesc criteriile pentru un singur proiect, si in functie de nominalizarile primite, exista posibilitatea de a oferi suport pentru doua proiecte valoroase sustinute din suma disponibila. Este incurajata nominalizarea pentru nevoi identificate si cu raspunsuri calibrate pentru impactul dorit.

 

Criterii de eligibilitate

Criterii de eligibilitate legate de solicitant  si partener

Solicitanţii si partenerii eligibili în cadrul prezentului Proiect sunt exclusiv organizaţii neguvernamentale şi nonprofit, înfiinţate legal şi cu sediul în România, organizate şi conduse conform legislaţiei româneşti în vigoare cu privire la organizaţiile neguvernamentale, respectiv asociaţii, fundaţii şi federaţii, constituite conform prevederilor OG nr. 26/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

Solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

  • trebuie să existe în mod oficial: să fie constituit în conformitate cu cerințele legale și să fie înregistrat în Registrul entităților și unităților de cult . Dovada îndeplinirii acestei condiții se va demonstra prin prezentarea unei copii a statutului enității, actelor constitutive și a unui extract din Registrul entităților și unitaților de cult.
  • sa nu susțina/promoveze o cauză politică sau religioasă sau a unor cauze care contravin valorilor Grupului Societe Generale.
  • solicitantul să fie înregistrat și să își desfasoare activitatea în România.
  • activitatea desfașurată să nu fie în beneficiul unui număr redus de persoane sau să presupună menținerea unor relații privilegiate cu o companie sau cu managerii acesteia care beneficiază de o astfel de activitate.
  • să nu se regasească într-o situație care să conducă la nașterea unui conflict de interese între solicitantul, reprezentanții acestuia sau angajații acestuia și Societe Generale Global Solution Centre SA, reprezentanții acestuia sau angajații acesteia. Orice astfel de situație trebuie comunicată de îndată companiei Societe Generale Global Solution Centre SA.
  • Solicitantul, beneficiarii finali ai acestuia (fondatori sau membrii în consiliul director) sau orice altă persoană care reprezeintă Solicitantul în raport cu SG GSC sau în raport cu proiectul supus prezentului proces să nu fie în prezent investigați și/sau să nu fi fost condamnați pentru acte sau fapte de corupție, spălarea de bani, terorism, evaziune fiscală și să nu se regăsească pe listele de sancțiuni internaționale precum cele prevazute de Consiliul de Securitatea ONU, Trezoreria SUA sau cele existente la nivel național.
  • sa prezinte toate informațiile și documentele necesare îndeplinirii măsurilor de cunoaștere a clientelei prevăzute de către LEGEA Nr. 129 din 11 iulie 2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum dar fără a se limita la identificarea « beneficiarului real » sau a existenței unei « persoane expuse politic » atât la momentul anterior începerii relației contractuale dar și periodic pe toata durata existenței relației contractuale.
  • Sa aibă un cont bancar deschis la o bancă din România în care este înregistrată sau în care urmează să aiba loc proiectul supus prezentei proceduri de finanțare. Finanțarea nu se acordă în numerar. Finanțarea nu se va acorda/transfera într-un cont bancar care nu aparține entității în cauza.
  • Beneficiarii finali sau reprezentanții solicitantului să nu fie implicați în cadrul unui proces de ofertare în curs de derulare sau în negocieriea unei tranzacții comerciale sau financiare în care SG GSC este parte.
  • Să nu fie organizații în curs de dizolvare sau care și-au suspendat activitatea, membrii conducerii/boardului sa nu fie condamnati, sa nu fie organizatii care nu si-au indeplinit obligatiile fiscale etc.
  • Organizațiile sunt direct răspunzătoare pentru elaborarea și managementul proiectului și nu acționează ca intermediari.
  • Au dreptul, potrivit statutului, să deruleze activități în domeniul abordat în proiect.

În baza unei analize în concret a situației fiecărei organizații solicitante/partenere se va aprecia îndeplinirea condiției de independență.

De asemenea, persoana juridică deține decizia de acceptare a înregistrării în registrul entităților / unităților de cult pentru care se acordă deducerea fiscală (Registrul ANAF) sau face dovada depunerii acestei cereri.

Solicitantul are minim 1 an vechime la momentul depunerii cererii de finanțare și poate face dovada activității.

 

Solicitanți și parteneri neeligibili

Solicitanții și partenerii neeligibili în cadrul prezentului Program sunt orice entități juridice care nu îndeplinesc cumulativ criteriile menționate mai sus, partidele politice și instituțiile religioase (cultele religioase, asociațiile religioase înființate în baza Legii 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor), sindicatele, patronatele și cooperativele distribuitoare de profit.

Nu au dreptul să primească finanțare persoanele juridice care:

  1. sunt în curs de faliment, dizolvare, și-au suspendat activitățile, sunt subiect al procedurilor vizând aceste aspecte sau sunt într-o situație similară ca urmare a aplicării unei proceduri similare prevăzute în legislația sau reglementările naționale în vigoare;
  2. au reprezentanti legali cu condamnări definitive pentru orice tip de infracțiune;
  3. prezintă indicii de săvârșire a unor grave erori profesionale dovedite prin orice mijloace;
  4. nu și-au îndeplinit obligațiile referitoare la plata contribuțiilor la asigurările sociale sau la plata taxelor și impozitelor la bugetul de stat, în conformitate cu prevederile legale;
  5. au fost declarate a fi într-o situație gravă de nerespectare a obligațiilor precontractuale și contractuale privind procedurile de achiziție sau procedurile de acordare a finanțărilor;
  6. sunt subiect al unui conflict de interese cu organizații sau persoane direct sau indirect implicate în procedura de acordare a finanțării nerambursabile;
  7. sunt vinovați de inducerea gravă în eroare a finanțatorului prin furnizarea de informații incorecte în cursul participării la apelul de proiecte sau nefurnizarea informațiilor solicitate;
  8. există indicii că ar putea fi organizații ce au ca scop obținerea puterii politice și/sau care desfășoară acțiuni de propagandă în acest sens;
  9. sprijină sau se angajează în activități teroriste sau cu caracter violent;
  10. furnizează resurse, sprijină sau sunt angajați în fabricarea sau vânzarea de muniții sau servicii asociate;
  11. practică și promovează prin acțiunile lor curente sau propuse în proiect un discurs instigator la ură sau discriminare;
  12. au încercat să obțină informații confidențiale sau să influențeze procesul de selecție din cadrul programului.

Criterii de eligibiltiate legate de proiect

  • Relevanță față de program – Pentru a fi considerate eligibile, proiectele primite în cadrul Programului trebuie să corespundă obiectivului programului și să se încadreze în domeniile de acțiune ale acestuia (criteriu eliminatoriu);
  • Impact – Obiectivele și rezultatele proiectelor sunt specifice, identificate în mod clar, măsurate și raportate și contribuie la rezolvarea sau ameliorarea problemei/nevoii identificate;
  • Beneficari – Beneficiarii proiectelor sunt mediul înconjurător și populația din România. Este încurajată colaborarea cu persoane din medii defavorizate, însa nu este un criteriu eliminatoriu.
  • Localizare – Toate activitățile unui proiect trebuie să se desfășoare în România;
  • Buget – Suma solicitată este dedicată în procent de cel puțin 75% exclusiv activităților din cadrul proiectului.

Zonele de interes sunt:

  • mediile urbane, în special Bucureștiul dar, și alte orașe dacă se prezintă proiecte solide cu impact clar de reducere a poluării prin extinderea și amenajarea de spații verzi;
  • zone naturale care au suferit dezechilibre, și cu potențial major de reabilitare, de interes public;
  • zone acoperite de agricultură în România – educarea și susținerea fermierilor în tranziția ecologică, facilitarea interacțiunilor, partajarea practicilor potrivite pentru contextul național.

Solicitanții vor face referire la cadrul legal și standardele existente atunci când propun soluții ecologice.

Se urmăreşte în special susţinerea proiectelor care demonstrează că:

– susțin tranziția spre un mediu sănătos, reduc poluarea, restabilesc echilibrul ecologic;

– sunt scalabile, ancorate în principii de sănătate pentru om și mediu, în zone neadresate încă de alte programe similare, sau care sunt adresate dar nefinalizate din cauza resurselor insuficiente;

– oferă soluții integrate pentru a favoriza abilitatea ecosistemelor de a continua să furnizele servicii omului (aer curat, apă, polinizare, biodiversitate etc.)

În plus,

– ne dorim să inițiem parteneriate de încredere pe termen lung;

– zonele adresate să poată fi vizitate, cu acord în prealabil cu partenerul proiectului;

– deschidere la dialog și la promovarea soluțiilor din proiect și în alte zone și proiecte asociate cu Grupul Societe Generale;

– stabilirea și comunicarea a minim 3 indicatori stabiliți în proiect ca fiind cei mai potriviți pentru o bună guvernanță în dezvoltarea optimă a proiectului, în funcție de caracteristicile acestuia.

 

ACTIVITĂȚI ELIGIBILE

Programul va sprijini proiecte de impact, care descriu modul în care vor fi realizate schimbările/ optimizarea/ amelioarea contextului curent și care conturează rezultatul final, comparativ cu stadiul actual al zonei țintă.

Se recomandă:

– evaluarea situației actuale pe subiectul ales din cele 3 domenii;

– enumerarea acțiunilor directe de reabilitare a zonelor țintă si calendarul de implementare;

– colaborarea cu autoritățile locale, în special pentru continuitatea impactului sau soluției propuse. Asigurarea că zona țintă este protejată și după finalizarea proiectului.

– „conceptul de systems-thinking” de gândire în termeni de sistem și nu singular, sau individual în implementarea acțiunilor, cu exemplificarea externalităților pozitive sau, ci mai important cele negative dacă sunt identificate cat si masuri de preventie;

– accesul la informație.

Menționăm că activitățile enumerate mai sus sunt exemple care pot să facă parte dintr-un proiect înţeles ca un grup de activităţi definite și puse în practică pentru elaborarea unui răspuns la o nevoie specifică, activități care trebuie realizate într-o secvenţă logică, pentru a atinge un set de obiective prestabilite folosind resursele date.

 

Calendarul programului

Programul de selecție proiecte se va desfășura în perioada Octombrie – Decembrie 2024.

Lansarea apelului de proiecte09 Octombrie 2024
Perioada de depunere a proiectelor10 Octombrie – 06 Noiembrie 2024
Evaluarea și selecția proiectelor06 – 15 Noiembrie 2024
Anunțatea proiectului câștigător15 & 16 Noiembrie
Verificarea eligibilității dpdv conformității administrative15 – 29 Noiembrie
Semnarea contractelor de finanțare cu organizațiile câștigătoare02 – 10 Decembrie

 

Procesul de depunere

Pentru depunerea unui proiect, solicitantul trebuie să completeze Cererea de finanțare – Anexa 1.

Cererea de finanțare se completează în limba română.

Fiecare proiect va include și o detaliere a costurilor necesare implementării activităților pe modelul formularului Buget proiect – Anexa 2. Solicitantul va avea în vedere faptul că suma solicitată va fi dedicată în procent de cel puțin 75% [1] exclusiv activităților din cadrul proiectului, 25% din bugetul proiectului pot fi folosite pentru costuri indirecte.

 

Costuri eligibile

Costurile eligibile ale proiectelor sunt acele costuri efectuate de către Solicitant, care îndeplinesc următoarele criterii:

  1. Sunt angajate, plătite şi bunurile au fost livrate, serviciile au fost prestate în perioada de implementare a proiectului, aşa cum este aceasta definită în contractul de finanţare;
  2. Au legătură cu obiectul contractului de finanţare şi sunt prevăzute în bugetul estimat al proiectului; c. Sunt realiste şi necesare pentru implementare proiectului;
  3. Sunt utilizate pentru unicul scop de a atinge obiectivele proiectului şi rezultatele preconizate, într-o manieră conformă cu principiile economiei, eficienţei şi eficacităţii;
  4. Sunt identificabile şi verificabile, sunt înregistrate în contabilitatea Solicitantului şi / sau partenerilor în conformitate cu standardele contabile aplicabile în Romania unde Solicitantul şi / sau partenerii provin şi în concordanţă cu principiile contabile general acceptate;
  5. Respectă cerinţele legislaţiei în vigoare.

În mod excepţional, costurile aferente facturilor emise în ultima lună de proiect sunt considerate a fi efectuate, dacă sunt plătite în termen de 30 de zile de la data de finalizare a implementării proiectului. Costurile administrative şi amortizarea echipamentelor sunt considerate a fi fost angajate în momentul înregistrării lor în contabilitatea Solicitantului.

 

Cheltuieli directe

Cheltuielile directe eligibile pentru un proiect sunt acele cheltuieli care sunt identificate de către Solicitant, în concordanţă cu principiile contabile şi regulile interne utilizate, ca şi cheltuieli specifice direct legate de implementarea proiectului şi care sunt atribuite direct acestuia:

  • costuri legate de persoanele implicate în proiect, cuprinzând salariile propriu-zise la care se adaugă contribuţiile sociale şi alte costuri aferente remunerării, onorarii ; salariile şi costurile nu trebuie să le depăşească pe cele practicate în mod obişnuit de către Solicitant;
  • costurile de transport şi de subzistenţă pentru personalul care ia parte la proiect, dacă acestea nu le depăşesc pe cele practicate în mod obişnuit de către Solicitant;
  • costuri aferente echipamentelor noi sau second-hand, cu condiţia să fie amortizate în conformitate cu principiile contabile general acceptate aplicabile Solicitantului şi general acceptate pentru bunuri de același tip. Cota de amortizare care poate fi luată în calcul este doar cea aferentă perioadei de implementare a proiectului şi ţinând cont de rata de utilizare efectivă în scopul proiectului. În mod excepţional, preţul întreg de achiziţionare al echipamentelor noi sau second-hand poate fi eligibil, dacă echipamentul reprezintă o componentă integrantă şi necesară pentru implementarea proiectului şi este esenţial pentru atingerea obiectivelor proiectului;
  • costuri direct legate de proiect: costuri pentru vehicule, costuri închiriere, costuri cu consumabile şi rechizite, dacă ele sunt identificabile şi atribuite direct proiectului; costuri pentru acţiuni de vizibilitate a proiectului; costurile oricăror servicii financiare (în special costul garanțiilor financiare, comisioane bancare, inclusiv comisionul băncii pentru primirea sumelor de grant) etc.;
  • costuri generate de alte contracte atribuite de către Solicitant în vederea derulării proiectului, dacă aceste contracte au fost încheiate cu respectarea regulilor de achiziţie;
  • costurile generate direct de clauzele contractului (de exemplu, diseminarea informațiilor, evaluarea specifică a acțiunii, audit, traduceri, reproduceri, organizare de evenimente etc. );
  • costuri aferente reconstrucţiei, renovării sau modernizării unui imobil în limita a maxim 50% din total costuri directe eligibile;
  • TVA care nu poate fi recuperată, conform reglementărilor legale în vigoare.

 În vederea clasificării costurilor ca fiind directe vă rugăm să aveţi în vedere următoarea menţiune: un cost poate fi considerat direct atribuit proiectului, dacă dispariţia proiectului conduce la dispariţia costului.

 

Cheltuieli neprevăzute

O cotă de cheltuieli neprevăzute care să nu depăşească 5% din costurile directe eligibile poate fi inclusă în bugetul proiectului. Aceasta poate fi folosită doar cu autorizarea scrisă prealabilă a SG GSC şi doar pentru costuri care nu au putut fi identificate în momentul scrierii proiectului (de ex: schimbare de legislaţie, calamităţi naturale etc.).

 

Costuri indirecte

Solicitantul poate opta să includă costuri indirecte în bugetul proiectului.

Costurile indirecte sunt acele costuri eligibile care nu pot fi identificate de către Solicitant ca fiind direct atribuite proiectului, dar care pot fi identificate şi justificate prin sistemul contabil ca fiind angajate în legătură directă cu costurile directe eligibile atribuite proiectului. Aceste costuri nu pot include costuri directe eligibile.

De exemplu, în cazul în care proiectul presupune închirierea unei locaţii folosite 100% pentru proiect, costul închirierii se consideră a fi cost direct. Dacă există situaţia ca o locaţie să fie folosită de proiecte diferite ale aceleiaşi organizaţii, costul aferent închirierii spaţiului este cost indirect.

Costurile indirecte pot fi identificate prin oricare dintre următoarele metode:

  1. Bazate pe costuri indirecte reale pentru acei Solicitanți care utilizează un sistem analitic de contabilitate, pentru a identifica acele costuri indirecte

sau

  1. Solicitantul şi partenerii pot opta pentru o sumă de până la 15% din costurile totale directe eligibile, exclusiv costurile directe aferente subcontractărilor şi costurile cu resursele puse la dispoziţie de către terţi, care nu sunt utilizate în locaţiile în care promotorul implementează proiectul (ex. costurile aferente plăţii unui consultant si / sau expert care nu deruleaza o activitate dependentă conform legislaţiei în vigoare).

În cazul metodei numărul 2 pentru repartizarea costurilor indirecte, formulele care pot fi aplicate sunt: · numărul de persoane implicate în proiect / numărul total de persoane din organizaţie sau departament

  • suprafaţa utilizată de personalul implicat în proiect / suprafaţa ocupată de organizaţie sau departament numărul de ore lucrate în proiect / numărul de ore lucrate în total în organizaţie sau departament În situaţia în care apar costuri indirecte ce nu pot fi repartizate utilizând una dintre formulele de mai sus se va aplica o formulă de repartizare adecvată.

Solicitantul trebuie să ţină cont întotdeauna că suma aferentă costurilor indirecte ale proiectului trebuie să reprezinte o alocare rezonabilă din total costuri indirecte ale fiecăruia dintre ei. Trebuie folosită formula cea mai potrivită fiecărui tip de costuri indirecte.

Costurile indirecte pot include:

  • Cheltuieli ale sediului, precum electricitate, gaze naturale, curăţenie, încălzire, chirie, rate etc.
  • Cheltuieli administrative cum ar fi telefon, fax, internet, servicii poştale etc.
  • Alte costuri administrative absolut necesare pentru implementarea cu succes a proiectului, cum ar fi costuri aferente contractelor de muncă ale personalului administrativ, costuri ale managementului organizaţiei care nu este direct implicat în proiect etc.

 

Costuri Neeligibile

Următoarele costuri sunt considerate costuri neeligibile:

  1. dobânzi datorate, costuri aferente datoriilor şi penalităţi de întârziere;
  2. taxe pentru tranzacţii financiare şi alte costuri clar financiare, excepţie făcând costurile generate de conturile solicitate de către finanţator sau de către legea aplicabilă şi costurile serviciilor financiare impuse de către contractul de finanţare;
  3. provizioane pentru pierderi sau datorii viitoare;
  4. pierderile datorate diferenţelor de schimb valutar;
  5. TVA care poate fi recuperată, conform reglementărilor legale în vigoare;
  6. costuri finanţate din alte surse; g. amenzi, penalităţi şi costuri aferente litigiilor;
  7. acordarea de ajutoare, premii, burse etc. în bani;
  8. cheltuieli excesive şi nejustificate;
  9. costuri aferente achiziţionării de terenuri şi clădiri

Alături de Cererea de finanțare și Bugetul proiectului, solicitantul va trimite următoarele documente:

  • Act constitutiv;
  • Statut;
  • Extras din Registrul special al asociațiilor și fundațiilor;
  • Documente de identificare ale beneficiarilor finali ai Solicitantului (UBO), conform declaratiei de conformitate;
  • Declaratia de conformitate completata si semnata.

Toate anexele împreună cu documentele solicitate* vor fi trimise pe email la adresa sggsc-romania-communication.eur@socgen.com până cel târziu la data de 06 noiembrie 2024.

In cadrul Programului o organizație poate depune un singur proiect în calitate de solicitant sau partener. Un proiect nu poate fi înscris pentru finanțare de mai multe organizații.

Solicitanții pot adresa întrebări referitoare la depunerea proiectului prin email la adresa sggsc-romania-communication.eur@socgen.com.

 

Selecția proiectelor

După încheierea perioadei de înscriere a proiectelor, SG GSC va verifica eligibilitatea tuturor proiectelor înscrise prin verificarea conformității administrative și respectarea criteriilor menționate în prezentul Ghid pentru organizație și proiect.

Proiectele eligibile vor trece în etapa evaluării interne de către comitetul de selecție SG GSC. Evaluarea interna se va face pe baza criteriile menționate mai sus (la secțiunea …): relevanța față de program, impact, beneficiari, localizare, și buget.

Daca zona permite, se apreciaza posibilitatea  implicării în mod activ si participativ al angajaților SG GSC Romania in actiuni de voluntariat. Solicitantul trebuie să aibă în vedere capacitatea organizației de a respecta și implementa regulile generale privind sănătatea și securitatea în muncă.

După analiza aspectelor menționate mai sus, comitetul de selecție își rezervă dreptul de a selecta toate, unele sau niciunele din proiectele primite. În această etapă, comitetul de selecție își rezervă dreptul de a propune modificări proiectului, astfel încât acesta să poată fi propus pentru finanțare.

Rezultatele etapei de selecție vor fi comunicate solicitanților pe email.

Finanțatorul își rezervă dreptul de a anula oricând decizia prin care un proiect a fost declarat câștigător, dacă se dovedește că solicitantul nu respectă oricare dintre prevederile Ghidului Solicitantului.

Condiții de acordare a finanțării

Pentru finanțarea proiectului declarat câștigător în cadrul Programului, beneficiarul finanțării va semna un contract de sponsorizare cu Societe Generale Global Solution Centre, în termen de 30 de zile calendaristice de la data anunțării câștigătorului acestui program.  Obiectul contractului de sponsorizare îl va constitui sponsorizarea proiectului anunțat câștigător. Cererea de finanțare și bugetul proiectului vor constitui anexe la contractul de sposorizare.

De asemenea, în vederea încheierii contractului de sponsorizare, beneficiarii finanțărilor vor trebui să facă dovada:

  • Hotarare de infiintare, act constitutiv, statut
  • Certificat de cazier fiscal (Direcția Generală a Finanțelor Publice – Ministerul Finanțelor Publice);
  • Certificat de atestare fiscală valabil (Agenția Națională pentru Administrare Fiscală);
  • Certificat de cazier judiciar
  • Document care sa ateste reprezentantul legal al persoanei juridice

În urma semnării contractului de finanțare nerambursabilă, beneficiarii vor primi valoarea totala,  achitată în baza cererii de plată înaintată de către beneficiar.

In functie de durata acestuia, raportul intermediar sau final de proiect – narativ si financiar – va fi creat la 12 luni dupa initierea proiectului. Un raport final de impact este necesar daca se depasesc cele 12 luni. Proiectul nu ar trebui sa depaseasca 24 de luni.

În mod excepțional, pentru a facilita implementarea corespunzătoare a proiectelor, finanțatorul poate accepta o revizuire a plăților aplicabile în perioada de implementare, în funcție de durata proiectului și de programarea activităților.

Plățile în cadrul proiectului vor fi realizate într-un cont bancar în Lei, cont ce va fi notificat de către beneficiar la semnarea contractului de finanțare.

Toți beneficiarii finanțărilor din cadrul Programului au obligația să raporteze către finanțator semestrial sau la cerere, în funcție de specificul fiecărui proiect. Raportarea se va face pe baza unui unui raport intermediar narativ si financiar cu progresul înregistrat în proiectul finanțat, rezultate parțiale sau finale, în funcție de stadiul de implementare a proiectului și un raport final narativ și financiar al proiectului.

Promovarea proiectelor și comunicarea către public

În timpul implementării proiectului, beneficiarii finațării trebuie să identifice și să aplice modalități de comunicare și promovare a rezultatelor și a impactului proiectului către categoriile de public considerate de Solicitant ca fiind cele mai relevante (folosind canale de comunicare specifice acestora) și către un număr cât mai mare de persoane posibil.

Comunicarea și promovarea trebuie să fie asigurată de beneficiarii de finanțare în concordanţă cu regulile de promovare a Programului și a finanțatorului, conform prevederilor contractuale. Ele vor include, dar nu se limitează la următoarele aspecte esențiale, pe care Solicitanții vor trebui să le aibă în vedere încă de la această etapă de scriere a proiectului:

  • Beneficiarul de finanțare trebuie să publice periodic, prin toate mijloacele de comunicare disponibile (website, blog, pagini pe rețelele de socializare Facebook, LinkedIn, Instagram, evenimente, materiale de informare și comunicare etc.), informațiile și noutățile despre proiect și activitățile/rezultatele acestuia pe toată durata implementării proiectului.
  • Pentru fiecare dintre mijloacele de comunicare folosite este obligatorie menționarea finanțatorului și a programului de finanțare prin nume, logo, website sau hashtag-urile #wecaretogether, #sggsc și oricare hashtag comunicat ulterior de finanțator.
  • Beneficiarul va fi de acord cu preluarea pe website-ul și paginile de socializare (Facebook, LinkedIn, Instagram) ale Finanțatorului/Programului a tuturor comunicărilor despre proiect.
  • Toate materialele de informare și comunicare vor fi trimise pentru aprobare către echipa de comunicare a finanțatorului, cu cel puțin 5 zile înainte de publicare.

Planul de promovare trebuie să includă cel puțin următoarele tipuri de informații:

– obiectivele Planului de promovare și grupurile țintă vizate, inclusiv factorii interesaţi la nivel național, regional sau local și publicul larg;

– strategia de comunicare, inclusiv informații despre conținut, activități, mijloace de comunicare și planificarea în timp, având în vedere valoarea adăugată și impactul proiectului / finanțării;

– cel puțin două activități de informare privind progresul și rezultatele obținute în cadrul proiectului (de exemplu: seminar, conferință, eveniment de presă, eveniment de lansare şi / sau de închidere etc.);

– entitatea / departamentul responsabil de implementarea activităților de informare și publicitate, inclusiv persoana de contact;

– măsurile de evaluare a eficienței activităților de informare și publicitate din perspectiva vizibilităţii şi promovării proiectului şi a obiectivelor şi impactului acestora.

 

Cererea de finanțare: https://globalsolutioncentre.societegenerale.ro/wp-content/uploads/2024/10/Anexa-1-Cerere-de-finantare_Call-proiecte-Mediu_2024.docx 

 

Bugetul proiectului: https://globalsolutioncentre.societegenerale.ro/wp-content/uploads/2024/10/Anexa-2-Bugetul-proiecte-de-mediu.xlsx

 

Formularul de Evaluare a Conformității: https://globalsolutioncentre.societegenerale.ro/wp-content/uploads/2024/11/COMPLIANCE-ASESSMENT-RO_SG-GSC.docx